barcelona
fins el 10 gener 2o10
exposició de ray johnson.
l’artista nord-americà ray johnson (Detroit, 1927 – Nova York, 1995) és un dels artistes més desconeguts i influents de la seva generació. Aquesta exposició, la primera dedicada a ell que té lloc a Espanya, planteja un recorregut a través dels seus collages i correspondències.
Al final de la dècada de 1940, Ray Johnson va estudiar pintura amb Josef Albers al Black Mountain College. Allà va conèixer Bill de Kooning, Richard Lippold, Merce Cunningham i John Cage. Després d’aquesta etapa es trasllada a Nova York, ciutat on, a mitjan dècada de 1950, abandona la pintura a la recerca d’una nova forma d’expressió, construint collages a partir de fragments de les seves pintures abstractes.
Uns collages que es convertirien, a la vegada, en elements per construir peces més complexes, en les quals aquests fragments s’intercalen amb elements procedents de la cultura popular. Per fer-ho, utilitza imatges d’Elvis Presley, James Dean, Shirley Temple i Marilyn Monroe, entre d’altres, tot anticipant l’imaginari que Andy Warhol farà servir durant els anys seixanta. Entre els seus primers collages destaquen els «moticos», uns panells amb formes irregulars que reutilitzaria al llarg de la seva carrera i que suposaven una crítica a la rigidesa abstracta del rectangle.
L’obra en paper de Ray Johnson es basa en la unió d’imatges i idees per generar nous significats a través de les juxtaposicions que construïa i distribuïa. Una juxtaposició que, en moltes ocasions, i sobretot en el cas dels collages, es veia reforçada per la creació de múltiples capes que s’anaven afegint al llarg del temps i que fan que la majoria dels seus collages tinguin diverses dates. També estava molt interessat en els sistemes semiòtics i els codis que aquests creen. Per això, és molt freqüent trobar en la seva obra jocs de paraules que el porten a crear nous termes. També són presents en la seva obra la crítica institucional i una relació ambivalent amb el món de l’art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada